Анализируется проблема квалификации террористических организаций в качестве стороны вооруженного конфликта в соответствии с международным гуманитарным правом. Действия террористической организации могут составлять немеждународный вооруженный конфликт, при условии соблюдения определенных критериев, которые не должны зависеть от усмотрения сторон. Необходимость применения МГП обоснована тем, что оно ограничивает поведение сторон, а также гарантирует особую защиту гражданскому населению.
1. ICRC Submission, Call for Input - UN Special Rapporteur on promotion and protection of human rights and fundamental freedoms while countering terrorism. Thematic Report to the 75th session of the UN General Assembly. 2020.
2. ICRC, Commentary of Protocol Additional to the Geneva Conventions of 12 August 1949, and relating to the Protection of Victims of Non-International Armed Conficts (Protocol II), 8 June 1977. 1987.
3. ICTY, Boškoski and Tarčulovski case, IT-04-82. 2008.
4. ICTY, Haradinaj Trial Judgment. IT-04-84. 3 April 2008.
5. Quénivet N. The “War on Terror” and the Principle of Distinction in International Humanitarian Law. ACDI. Bogotá. 2010. pp. 155-186.
6. Sassòli M., Bouvier A. A., Quintin A. How does law protect in war? Cases, Documents and Teaching Materials on Contemporary Practice in International Humanitarian Law. ICRC. Geneva. 2011.
7. Security Council Resolution 1368, Condemning the terrorist acts of 11 September 2001 in New York, Washington, D. C. and Pennsylvania, United States, S/RES/1368 (2001), 12 September 2001;
8. Security Council resolution 2482 (2019). S/RES/2482. 19 July 2019.
9. Supreme Court of Israel, Public Committee Against Torture v. Israel, Judgment, HCJ 769/02, 13 Dec. 2006. 1
10. United States Supreme Court, Salim Ahmed Hamdan v. Donald H. Rumsfeld et al., 548 U. S. 557 (2006), No. 05.184, 29 June 2006.