Доклад конференции
Интернет-мемы как способ визуализации в обучении химии
А. С. Середович,
Ю. Ю. Гавронская
2021
The article discusses the possibilities of using Internet-memes in school chemistry education. The available information about the nature, theoretical properties and experience of using Internet memes while teaching various subjects in high school is presented. Reveals certain principles of Internet memes application in chemistry class. The main stages of creating a training chemical meme are described: the search for a suitable template, the selection of logically appropriate material of chemical content of the actual course, graphic editing tools. The advantages and limitations are identified during the practical use of memes in class, as an additional home or project activities.
Цитирование
Список литературы
1. Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход / А. А. Вербицкий. -Москва: Высш. шк. -1991. -207 с.
2. Головнер, В, Степаньянц ,С., Атоян, Э. Мемы в обучении химии / В. Головнер, С. Степаньянц, Э. Атоян [Электронный ресурс ] / https://vk.com/@chemistjokes-memyvobucheniikhimii (дата обращения: 29.02.2020)
3. Ермолаева Ж. Е. Как создать лингвистический интернет-мем для занятий по русскому языку и культуре речи [Электронный ресурс] // EduNeo. URL: https://www.eduneo.ru/kak-sozdat-lingvisticheskij-internet-mem-dlya-zanyatij-po-russkomu-yazyku-i-kulture-rechi (дата обращения: 29.02.2020)
4. Калугин, А.М. Интернет-мемы как средство формирования интереса у учащихся к уроку истории [Электронный ресурс] / А.М. Калугин // Вестник науки и образования. - 2017. - № 12 (36). - Т.1. - С. 88-91.
5. Орлова, В.Р., Кублицкая, О.В. Роль инфографики и мемов в изучении истории зарубежной литературы в образовательной организации высшего образования: новые подходы к визуализации / В.Р. Орлова, О.В. Кублицкая // Вестник ЛГУ им. А.С. Пушкина. - 2018. - №2. -С. 299-305.
6. Тихонова, И.В., Иванов, И.И., Омарова П.Г. Реализация принципа визуализации в процессе обучения / И.В. Тихонова, И.И. Иванов, П.Г. Омарова // Проблемы современного педагогического образования. - 2018. - № 60-1. - С. 307-309.
7. Цаценко, Л.В. Савиченко, Д.Л. Мемы как форма иллюстрации в науке и образовании / Л.В. Цаценко, Д.Л. Савиченко // Научный журнал КубГАУ. - 2015. - №114. -С. 582-591.
8. Serano Sh. 5 ways to use memes with students [Электронный ресурс] // ISTE: International Society for Technology in Education. - URL: https://www.iste.org/explore/articleDetail?articleid=858 (дата обращения: 29.02.2020)