Доклад конференции
Генерализация учебного содержания неорганической химии на основе инвариантов и обучение учащихся в зоне ближайшего развития
В. М. Шабаршин
2023
Generalization of the content in the description of inorganic substances and their properties based on the allocation of an invariant provides compaction of educational information. The allocation of invariant, subinvariants and variable properties of a substance and its properties ensures the consistency and structurality of educational information. It also helps to develop a set of visual aids with a gradually increasing number of educational elements, that is, with an increasing density of scientific information. Teaching students to identify invariants, the constant folding and deployment of educational information increases the consistency and structurality of emerging knowledge. This provides an opportunity to work with students in the zone of the nearest development, that is, to work with tasks that he can cope with only with the help of a teacher.
Шабаршин В. М., Орлова И. А., Миренкова Е. В. Генерализация учебного содержания неорганической химии на основе инвариантов и обучение учащихся в зоне ближайшего развития. 2023;:244-248.
Цитирование
Список литературы
1. Андреева Г. Ю., Шабаршин В. М. Методика изучения химии элементов в педагогическом вузе на основе выделения инвариантов: монография. Липецк: ЛГПУ, 2010.
2. Зайцев О. С. Химия. Современный краткий курс: учебник. М.: Изд-во НУ ЭНАС, 2001.
3. Лидин Р. А. Химические свойства неорганических веществ: учеб. пособие для вузов / Р. А. Лидин, В. А. Молочко, Л. Л. Андреева; под ред. Р. А. Лидина. М.: Химия, 1997. 479 с.
4. Шиманович И. Е. Общая химия в формулах, определениях, схемах / И. Е. Шиманович, М. Л. Павлович, В. Ф. Тикавый, П. М. Малашко. Мн.: Ушверсгтэцкае, 1996. 501 с.
5. Турова Н. Я. Неорганическая химия в таблицах / Н. Я. Турова. М.: Высш. хим. колледж РАН, 1999. 140 с.
6. Штейнберг В. Э., Манько Н. Н. Методологические основы инструментальной дидактики // Образование и наука. 2005. № 1 (31). С. 8-23.