Доклад конференции
Организация самостоятельной работы на занятиях по химии в медицинском колледже
В. В. Тропникова
2023
The problems associated with the formation of the ability to work with educational material are considered. The comprehension of the scientific material of textbooks, reference books, articles and other scientific sources, the logical analysis of the text of tasks by medical college students during independent work are considered. It is shown that when developing the ability to work independently with a text in chemistry, college students need to understand the differences in the types of texts and highlight the semantic parts, navigate professional information, argue the answer according to the data given in the text. One of the solutions to the problem of "learning" the ability to work with chemical information is a systematic short thesis note-taking of the text. It is recommended to convert the text into a tabular, graphical, generalized form, use mind maps and algorithms in the study of theoretical and practical material.
Тропникова В. В., Селиверстова И. В., Карпушов А. Э. Организация самостоятельной работы на занятиях по химии в медицинском колледже. 2023;:128-131.
Цитирование
Список литературы
1. Гавронская Ю. Ю. Интерактивное обучение химическим дисциплинам как средство формирования профессиональной компетентности студентов педагогических вузов: автореф.. дис. д-ра пед. наук. СПб., 2009. 46 с.
2. Закаблук О. В., Волкова С. А. Методика экспериментального определения уровня сформированности логических универсальных учебных действий при обучении химии // Педагогическое образование и наука. 2022. № 5. С. 114-122.
3. Малдер П. Корнеллский метод ведения заметок. URL: https://www.toolshero.com/personal- development/cornell-note-taking-method/ (дата обращения: 01.03.2023).
4. Мызникова А. В. Современные подходы к обучению химии студентов медицинских специальностей / А. В. Мызникова, Ю. Ю. Гавронская, В. В. Оксенчук // Гуманитарные науки в XXI веке. 2015. № XXVI. С. 172175.
5. Пяткова О. Б., Аверина Т. Г. Приемы смыслового чтения на уроках химии // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2017. Т. 31. С. 916-920. URL: :http://www.e-koncept.ru/2017/970198.htm (дата обращения: 28.02.2023).
6. Румбешта Е. А., Швалева Т. В. Формирование смыслового чтения и умения работать с текстом в процессе применения познавательной проблемной деятельности // Научно-педагогическое обозрение. Pedagogical Review. 2020. Вып. 6 (34). С. 52-60. DOI: https://doi.org/10.23951/2307-6127-2020-6-52-60. URL: https://www.npo.tspu.edu.ru/archive.html?year=2020&issue=6&article id=7919 (дата обращения: 26.02.2023).
7. Тропникова В. В., Качалова Г. С. Химия: практикум. Новосибирск. Изд-во НГПУ, 2022. 193 с.